iKnow i Koncept, czyli klasyki w nowym wydaniu. Część 1 – iKnow!

pudło

W dzisiejszej odsłonie klasyczna gra w nowym wydaniu. Mowa o iKnow, czyli quizie napędzanym nową mechaniką. Zapraszam do lektury! 

Tak jak już wyżej wspominałem iKnow to quiz w nowej, nieco ciekawszej i bardziej zaangażowanej formie. W iKnow nie tylko musimy popisać się wiedzą, ale również intuicją. No i trzeba mieć odrobinę szczęścia.
Każdy z graczy otrzymuje na początku rozgrywki dwa piony – jednym wskazujemy po ilu podpowiedziach poprawnie odpowiemy na pytanie, drugi służy do obstawiania… poziomu wiedzy innych graczy ;] Ale po kolei!

W grze znajdziemy pytania z czterech kategorii: kultury, historii, ludzi oraz świata. Przemilczę fakt, że czasem trudno znaleźć sensowne uzasadnienie umiejscowienia danego pytania w danej kategorii – zdarzają się czasem dziwne kombinacje. Następnie wybieramy losowo pierwszego gracza, rozdajemy każdemu z grających po jednym punkcie na zachętę (oraz żeby miał co stracić, ale o tym niżej ;)) i jedziemy!

Pierwszy gracz wybiera kategorię pytania, wyciąga kartę z pytaniami, odnajduje odpowiednie pytanie, następnie odczytuje je na głos. I tu zaczyna się inność tego quizu. Gracze, rozpoczynając od siedzącego na lewo od pierwszego gracza, obstawiają po ilu podpowiedziach poprawnie odpowiedzą na pytanie. Pytania z reguły są ułożone w ten sposób: ‚w którym wieku?’, ‚który samolot?’, ‚który słynny amerykański zespół rockowy?’ itd. Na kartach znajdują się, oprócz pytań, podpowiedzi, dokładnie trzy. Podpowiedzi ułożone są z malejącym poziomem trudności – pierwsza z reguły nie pozwala poprawnie odpowiedzieć na pytanie, chociaż nie zawsze. Druga i, w szczególności, trzecia to już piece of cake (no, może nie zawsze). Oczywiście, ci z graczy, którzy odpowiedzą szybciej (np. po jednej podpowiedzi) otrzymają więcej punktów. I tak za odpowiedź po pierwszej podpowiedzi można dostać trzy punkty, po drugiej dwa, a po trzeciej zaledwie jeden. Smaczku dodaje fakt, że na planszy do obstawiania jest jedynie sześć pól – po dwa do każdej ilości podpowiedzi. Może się więc zdarzyć tak, że ktoś zajmie nam upatrzone uprzednio pole i wbrew swojej woli będziemy musieli odpowiadać wcześniej!

plansza

W iKnow można również punkty stracić. Po tym, jak wszyscy obstawią ilość podpowiedzi potrzebną im do poprawnej odpowiedzi, następuje druga faza obstawiania. W tym wypadku pierwszy typuje gracz, który ustawił swój pionek najwyżej w hierarchii odpowiadania, tj. będzie odpowiadał pierwszy. Musi on obstawić któregoś ze współgraczy – konkretnie to, czy dana osoba odpowie na pytanie poprawnie czy nie poprawnie. Jeśli źle obstawimy – stracimy jeden punkt, dobre wytypowanie ów punkt nam dodaKiedy już wszyscy wszystko obstawili, lektor odczytuje pierwszą podpowiedź, następnie wszyscy gracze, którzy obstawili odpowiedź po pierwszej podpowiedzi starają się odpowiedzieć na pytanie. To samo dzieje się po odczytaniu drugiej i trzeciej podpowiedzi. Jest to zdecydowanie najsłabszy mechanizm iKnow – gracze odpowiadający później mogą sugerować się wcześniejszymi odpowiedziami. Podczas żadnej z dwudziestu jeden partii, jakie rozegrałem w iKnow, nie zdarzyło mi się, żeby ktoś odpowiedział źle, tylko po to, żeby wprowadzić kogoś w błąd. Rzadko również dochodziło do sytuacji, w której ktoś znał odpowiedź na pytanie, ale odpowiadał niepoprawnie, po to, żeby inny z graczy stracił punkty za złe obstawienie.

Grę wygrywa ta osoba, która pierwsza zdobędzie 20 punktów. Wspomnieć muszę o drugim minusie gry. Poziom pytań, a w zasadzie wahania tego poziomu. Bywa tak, że słyszymy pytanie ‚który wpływowy polityk i  aktywista?’, po czym wszyscy podkulają ogon, nie chcą w ogóle obstawiać i generalnie boją się pytania jak ognia. Po odczytaniu pierwszej podpowiedzi okazuje się jednak, że odpowiedź zna każdy i pytanie było naprawdę banalne. Z drugiej strony niektóre pytania musieliśmy zwyczajnie opuszczać – graliśmy głównie w gronie rodzinnym, więc wiedzieliśmy co kogo i w jakim stopniu interesuje, w związku z czym kiedy pojawiło się pytanie ‚który standard jazzowy?’ losowaliśmy następną kartę – jasnym było, że nikt nawet nie spróbuje odpowiedzieć na to pytanie.

Plusy gry są jednak przeważające, mogę do nich zaliczyć: różnorodność pytań, ich ilość – 4 pytania na jednej karcie, kart jest 400, więc matematyka daje odpowiedź – 1600 pytań, możliwość sprawdzenia swojej wiedzy oraz, naturalnie, owej wiedzy poszerzenie. Dodatkowo ilość pytań pozwala na baaaaaardzo wiele partii – jak już wcześniej wspominałem zagraliśmy 21 razy i jeśli się nie mylę ‚nie przewinęliśmy’ jeszcze wszystkich kart choćby jednokrotnie. Oznacza to, że odpowiedzieliśmy na niecałą 1/4 wszystkich pytań dostępnych w grze!

Podsumowanie:

Dla kogo jest iKnow?
Zdecydowanie dla graczy starszych. Trudno mi jednoznacznie określić docelowego gracza, bo gra może spodobać się (lub nie spodobać się) każdemu. Mnie pociąga w niej trudność pytań oraz pytania z serii ‚tylko ja będę znał odpowiedź na to pytanie’. Odpowiedź na pytanie po pierwszej podpowiedzi niesie ze sobą wielką satysfakcję. Z drugiej strony sfrustrować może przyporządkowanie niektórych pytań do kategorii oraz fakt, że w iKnow wygrywa się czasem szczęściem, a nie wiedzą.

Dlaczego jest fajne?
Dobrze wykonane, mnóstwo pytań, ich trudność i różnorodność. Gra trwa sensowną ilość czasu, chociaż czasem zdarzały nam się i półtora godzinne rozgrywki w 5 lub 6 osób.

Gdzie kupić?
Najbardziej sensownie kupić na stronie empik.com i sprowadzić sobie do salonu w naszym mieście – iKnow kosztuje tam 91 złotych. Jeśli w naszym mieście nie ma empiku – i-szop.pl Twoim przyjacielem ;]

Plusy:

  • dużo pytań
  • duża różnorodność pytań – każdy znajdzie coś dla siebie
  • jak dla mnie – trudność pytań
  • typowanie odpowiedzi współgraczy – fajny mechanizm dodający nieco interakcji
  • proste zasady

Minusy: 

  • wahania poziomu pytań – od ekstremalnie trudnych do banalnie oczywistych
  • jeśli mamy słabszy intelektualnie dzień – potrafi się dłużyć
  • mechanizm jawnego odpowiadania – odpowiadający później mogą sugerować się wcześniejszymi odpowiedziami, w związku z czym czasem wygrywa osoba, która ma zwyczajnie więcej szczęścia, a nie wiedzy

Ocena końcowa

Zdecydowanie 8/10. Jestem wielkim fanem iKnow i tak pozostanie już chyba zawsze. Dużo pytań, fajny mechanizm typowania, możliwość sprawdzenia swojej wiedzy oraz walor edukacyjny. Dodam tylko, że dosłownie przed sekundą sprawdziłem i-szop.pl i okazało się, że wyszły już boostery z nowymi pytaniami – jest ich cztery (Innowacje, Niezwykła planeta Ziemia, Trendy i styl życia, W Europie), wszystkie zawierają po 200 pytań i nie wymagają podstawowej wersji gry – można je traktować jako samodzielne tytuły! Polecam jednak zacząć przygodę z iKnow od core setu – cena boosterów nie jest już tak atrakcyjna (ok. 60 złotych). Gwarantuję jednak, że wkręcicie się w podstawkę iKnow i szybko sięgniecie po dodatkowe pytania ;]

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz